torstai 5. maaliskuuta 2009

Yksinolosta ja taloudellisesta itsenäisyydestä ja perheestä

Kun on päiviä yksin, niissä tuntuu kaikissa olevan tyhjiä ja toivottomia kohtia.
Kun tekee mieli ostaa jotain (jotain mitä tarvitsee tai ei) ja tajuaa, että ei ole varaa, pitäisi hakea työ. Kun surffaa netissä ja tietää, että pitäisi etsiä työ mutta vaikka kuinka etsii, ei välttämättä löydä. Tulee oikeastaan aika varmaksi siitä, ettei löydä, ja silloin ei oikein jaksaisi toden teolla etsiäkään. Tai kun on surffannut työsivuilla ja lukenut blogeja tosi kauan eikä tehnyt yhtään gradua, ja väsyttää, ja tuntuu ettei sitä gradua voi vaan ruveta noin vaan tekemään. Ja jos sitä ei koskaan tee, ei se koskaan valmistu, eikä niitä töitäkään koskaan tule, ja aina on vain välimaastossa, ulkopuolella, ja yksin.

Kuulostipa se julmalta. Mutta toivo on niin paljon helpompi menettää, kun on yksin, kun pitää kannatella koko itseä koko ajan, ja miettii miten se onnistuu jos ei taloudellisestikaan pysty kannattelemaan. Jotenkin kaikki järjestyy. Tätä rahakremppailua vaan on jatkunut niin pitkään. Se liittyy siihenkin, tietysti, että minun on vaikea nähdä itseäni työssä. On helppo unohtaa kaikki ne ajat, jolloin olen työskennellyt. Työpaikat ovat niin vaativia, ja vaikka työpaikka olisi mukava ja ilmapiiri hyvä, jo se, että joka ikinen päivä pitää mennä sinne, mennä ja toimia roolissa, jo sekin tuntuu niin raskaalta. Ja tuntuu, etten minä uskalla mennä mihinkään akateemiseen työhön (siis sellaiseen, jossa koulutuksestani olisi hyötyä), en minä osaa, en minä voi sanoa että minä osaan jos en minä usko niin.

En minä sitäkään halua, että minua elätettäisiin. En minä tiedä mitä minä haluan, minusta tuntuu että täällä pitäisi olla niin paljon etten minä mitenkään jaksa, ja itsenäisyyden vaade on se höyhen joka katkaisee kamelin selän, ei sitä, ei sitäkin, en minä jaksa kaikkea, en minä jaksa yksin. Eikä tämä ole koeaikaa, ei valtio enää anna minulle rahaa, minun pitää ansaita se itse, minun pitää mennä töihin ja minun pitää valmistua, miksi hitossa tämä tuntuu niin vaikealta, saada jokin työ, kun olen mitä mainioin työntekijä kun kerran saan töitä.

Pelottavinta on jäädä kyvyttömyyteen makaamaan. Näköalattomuuteen, jonka kotoa opin. Miten minun tarvettani olla lähellä ja saada rohkaisua ei koskaan huomattu? Minä tiesin koko ajan, että jotakin puuttuu, vaikken osannut nimetä sitä, kiukuttelin vaan milloin mistäkin syystä, paiskoin ovia, ja myöhemmin lakkasin senkin ja olin hiljaa katkera, ja sitä ettei huomioitu tarpeeksi ja oikealla tavalla, on vaikea hyväksyä, vaikea antaa anteeksi. Sitä että äiti ei nähnyt, että samoista syistä kuin hän ei halunnut olla isän lähellä, en minäkään halunnut. Kun lapsena kavereiden kanssa käytiin keskusteluja siitä, kummalle menisit, jos vanhempasi eroaisivat, en voinut käsittää kuinka jotkut tahtoivat elää isänsä kanssa. Meillä se ei olisi tullut kuuloonkaan! Ei minulla ollut mitään tunnesidettä isään! Eivätkä vanhempani koskaan virallisesti eronneet (eivät edelleenkään ole), mutta niin vain kävi, että minä jäin isän kanssa kahdestaan asumaan äidin vain vieraillessa ankeassa elämässämme. Enkä minä koskaan kehdannut sanoa, kuinka häpesin isää. Mutta se kaikki tuli (ja tulee) myöhemmin vastaan, tietenkin.

Tämä kirjoitus taitaa olla katkonainen ja sekava, mutta ajattelin ettei se haittaa, koska haluaisin oppia pitämään elämästäni sellaisena, katkonaisena ja sekavana, ja luopua siitä unelmasta, että siitä joskus tulisi kaunis kuin toisten elämä, ulkoa katsottu.

4 kommenttia:

Veloena kirjoitti...

Hmm, en näe tätä katkonaisena ja sekavana. (Se voi kyllä vain olla sitä, miten katkonaisia ja sekavia omat ajatukseni saattavat olla... taidan olla jäävi arvioimaan tätä... :D) Mieleni teki kirkua bingo tuossa työelämästä kertovassa otteessa. Hyvä sanallistus.

Tiedätkö, hyvistä sanallistuksista on usein apua työelämässä, jos saa sellaista työtä, jossa voi sanallistaa tai siivota toisten sanallistuksia. Toivoisin, että minulla olisi sellainen paikka kustannusalalla, että voisin antaa sinulle töitä, mutta valitettavasti niin ei ole. Mutta sitä ainakin pystyisit tekemään, olen varma siitä. Sinne on vaan niin hiton hankalaa tunkea itsensä.

Ehkä tämä kuulostaa laihalta lohdulta, mutta sanonpa kuitenkin: asiat ratkeavat aina jotenkin päin. Silloinkin, kun niiden ratkeamiseen ei luota. (Huh, tämän suhteen ainakin olen asiantuntija, jossen muun...) Tuo on vaan niin hankala vaihe. Kannattaa hyödyntää korkeakouluneuvojaa työkkärissä, mulle ainakin oli siitä kovasti apua, kun olin valmistuttuani itkeskelevä mytty, joka ei osannut ollenkaan hahmottaa, mitä tekisi itselleen tai tutkinnolleen tai työuralleen. En voi sanoa, että urani olisi siitä selkeytynyt mihinkään, mutta ainakin asiasta keskusteleminen kerran viikossa urasuunnitelmien kannalta pyyteettömän ihmisen kanssa rauhoitti jollakin tapaa, samoin hänen luottamuksensa siihen, että jotakin kyllä varmasti ilmenee.

Ai niin, tulemme sinne käymään todnäk pääsiäisenä. Luuletko, että olisit silloin kaupungissa? VOisin ehkä jäädä myös pariksi päiväksi pääsiäisen jälkeen, luulen jonkun ystäväni kyllä suostumaan majoittamaan minut. Minusta olisi mukavaa tavata. Meillä kuitenkin on niin paljon samankaltaisia huolia, että luulen, että olisi antoisaa keskustella niistä & maailmasta muutenkin, keväästäkin, toiveikkuudesta.

Odelma kirjoitti...

Juu, sillä kokemuksella mikä mulla on tekstien editoinnista, se tuntuu tosi omalta, ja kustannusala mulla onkin ollut haaveissa. Mutta sinne päättäväisesti tunkeminen ja itsen markkinointi tuntuu olevan välillä liikaa, kun tuloksetkin on laihoja.. Vaikka olen ymmärtänyt, että samoja tunteita kaikki käy hakiessaan töitä. En vaan tajua miks sen pitää olla niin kovaa kilpailua. Työn saamiselle tulee järkyttävän suuret paineet, enkä tajua sitäkään, kenen etua se oikein palvelee.

Kiitos kannustavista sanoista ja vinkeistä anyway :)

Hmm, en oikein tiedä vielä mitä teen pääsiäisenä, mutta yritän olla jossakin vaiheessa täällä. Mustakin ois mukava tavata. Kerron kun aikataulut täsmentyy!

arrr kirjoitti...

Kuule,

mulla olisi pari toiveikasta vinkkiä kustannuspuolen suunnista. En voi naputella niitä tänne julki, mutta privapostia voisin tuikata, jos uskallat antaa meiliosoitteesi.

Valoa, väreilyä
t
hiippa

Odelma kirjoitti...

Voi veljet, Kottarainen, onpa houkuttelevaa!

Osoitteeseen omppu1[ät]luukku.com saa tiputella työtarjouksia :)

Huomaavaista, ystävällistä, kiitos.