lauantai 5. huhtikuuta 2008

Suru ja pelko

Taisin olla ihan pieni tyttö vielä, kun aloin hävetä ja piilotella tunteitani. Surua, vihaa, häpeää. Vain iloa ja myötäsukaisuutta halusin näyttää, ja ajoittain kiukkua.

Minua pelottaa, että tunteitani ei hyväksytä. Että tunteeni ovat kerta kaikkiaan liian voimakkaita, että muut eivät kestä niitä vaan hylkäävät minut, katoavat pikku hiljaa, alkavat karttaa ja puhua minusta kuin oudoista puhutaan. Että minä olen tunteideni vuoksi vääränlainen ja siksi ihmisten seura on vain teeskentelyä, he ovat minun kanssani niin kuin asiakkaiden kanssa ollaan kaupassa, pakosta, mutta kun aika täyttyy, he katoavat ansaitusti ja huokaavat helpotuksesta: velvollisuus täytetty. Ja tapaamisten välillä minä olen ilmaa ja hauskuus tapahtuu muiden kanssa; hauskuuden lomassa iloiset toiset laskevat minusta leikkiä tai tuomitsevat minut. No se nyt on sellainen.

Minua pelottaa. Minulla on tunteita, minulla on, ja ne ovat väkeviä. Joskus itkettää tuntikaupalla. Kymmenet nenäliinat täyttyvät räästä ja kyynelistä. Joskus tiedän miksi itkettää, useimmiten en. Minä en voi sille mitään, minulla on tunteita! Mutta minä olen vieraskorea: en minä silloin itke kun muut katsovat, minä en halua vaivata heitä. Ellei syy ole akuutti ja ymmärrettävä, useimmiten sydänsuru. Nimenomaan, minusta tuntuu että tunneilmaukseni ovat toisille vaivaksi. Ja tietenkään he eivät halua olla minun kanssani, jos se on vaivalloista.

Kun olen surullinen, tuntuu että mitään muuta ei olekaan. Surusta jää syyllisyys ja nöyristelevä olo pitkäksi aikaa: minä en ole sellainen kuin nuo luulevat. Minä piilotan sen, minä en puhu siitä koska sitä on vaikea ymmärtää, sitä on vaikea selittää kun se ei ole päällimmäisenä. Ja kun minä olen muiden kanssa, muutun automaattisesti rauhalliseksi, miellyttäväksi. Mutta suru jää, ei suru tule silloin hyväksytyksi.

Ihastus saa surun pulpahtelemaan esiin. Tunnen oloni hyväksytyksi, uskallan itkeä. Mutta jos itkua jatkuu liian pitkään, tulee pelko: olenko sittenkin vain surullinen, kuka tällaisesta välittäisi. Ja jos ihastus soittaa, tulee syyllisyys: Minä en ole sellainen kun olen antanut ymmärtää. Minä olen tuntenut väärin, minä olen ajatellut väärin. Minulla on jotakin mitä en ole kertonut, kuinka ihastus voisi minusta välittää. Ja järki sanoo että ei ole tarve kertoa kaikkea, ei vielä tarvitse, ja pelkään että pelotan jos kerron liian pian enkä tiedä mitä kerron, että minä olen välillä surullinen, mutta se tuntuu niin kamalalta että sitä kamaluutta ei voi kertoa, miksi se tuntuu kamalalta sitä minä yritän selvittää, ja ehkä minä jo tiedän mutta vielä minä en hyväksy, en vaikka haluaisin, enkä minä kai kaikkea voi yksin hyväksyäkään.

Vieläkin pieni tyttö luulee, ettei tunteitaan saa näyttää, sillä silloin on rasite toisille, eikä kukaan halua olla rasittavan tytön kanssa.

5 kommenttia:

Veloena kirjoitti...

Et sinä ainakaan noissa tuntemuksissasi ja luontumuksissasi ole yksin. Eilen taistelin itsekin koko kahdeksantuntisen työpäivän itkua vastaan, koska en halunnut olla hankala ja vaivalloinen työkaveri, joka alkaa kyynelehtiä ja niistää silkkaa epävarmuuttaan.

Anonyymi kirjoitti...

o-ou

mä en ymmärrä sitä, että ihminen joka on aina ollut kaikessa tosi hyvä, mua paljon parempi, on aina sanaillut mut hetkessä matalaksi, on aina heittänyt nasevampia vitsejä kuin minä, on aina ollut hauska, rento, reipas, rakas, kaunis, JA KAIKKEA!
voi yhtäkkiä olla kuin itsetuntonsa menettänyt.

miksi se on mennyt sellaiseksi?
miksi sinusta on tullut niin kyyninen?
mitä sinulle on tapahtunut?
mihin uskosi on kadonnut?

ymmärräthän että en ymmärrä?

vai johtuuko se osaksi siitä, että minäkin olen aina ajatellut niin?

ja asiaahan on vaikea nähdä näkökulmastani, sillä minulle olet sama henkilö, hauska, rento, pirteä, ihana (nykyään välillä vähän outo tapojesi kanssa, mutta se onkin meidän kaikkien oikeus vanhetessamme, saamme tehdä asioita jotka ovat outoja eikä se kuulu kenellekään). ethän sinä minua vierasta, etkä koskaan ole ollut rasite.

-jo vuodesta -93 yhdessä pyörällä kouluun myöhässä

Anonyymi kirjoitti...

kappas,
katso torstai 10.4.08 kuva:

http://www.365.fi/

Odelma kirjoitti...

Veloena,
kiitos vertaistuesta.
Kerran (tosin tutulla) työpaikalla en voinut pidättää itkua eikä se sitten haitannutkaan, ja kaikki oli hyvin kun tiesin että voin itkeä jos siltä tuntuu. Mutta aikuisten työpaikat, niistä minulla ei olekaan kokemusta.

Anonyymi ystäväni kakkosesta,
ei se ole yhtäkkiä, siksihän sitä pitää olla niin hiton nokkela ja paras ettei kamalat kolhut näkyisi. Kai minä olen sama, jollakin tasolla, mutta kun huomaan, etten oikeastaan tunne itseäni lainkaan, on pakko katsoa niitä kolhuja ja niistä nousee pelkoja ja hätää. Minä synnyn uudelleen ja se tekee kipeää.

Mielestäni olen vähemmän kyyninen kuin aikoihin; ne pelot ovat aitoja!

Höps, ei sun tarvitsekaan ymmärtää kaikkea, vain olla mun kaa ja antaa mun hoitaa synnytykseni ja muuttua ja elää -

olet ihminen, rakas ihminen.

Odelma kirjoitti...

Woops, anonyymi, sehän olin mä joka itseäni kyyniseksi nimitin. Niin, kai sitä vielä on, mutta onneksi nykyisin ainakin tunnistan sen.

Nyt en kyllä jaksa olla paljon muuta kuin flunssainen.