sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Työt ja yöt ja unelmat

Viimein helpottaa työntäyteisen viikonlopun jälkeen. Tai, kolme tuntia molempina päivinä, ei kai se ole työntäyteistä, mutta opetustyö on jotenkin niin kuluttavaa. Kaikki täytyy valmistella alusta saakka, eikä tyhjiä hetkiä saisi tulla, eikä epävarmuutta saisi näyttää - se on ehkä kaikkein vastenmielisintä koko ajatuksessa opettajana olemisesta. Koska nuoret (minä opetan nyt lukiolaisia, ja vain kerran viikossa, mutta yläasteikäisten kanssa olisi varmaan paljon pahempaa) ovat julmia ja tarkkaavaisia opettajaa kohtaan; joku kyllä huomaa sekoilun nimien ja papereiden kanssa ja virnuilee. No, ehkä oikein fiksu opettaja osaisi kääntää sen niin, että oppilaat tajuaisivat, että opettajatkin ovat ihmisiä. Mutta siis, minusta kaikkein epäilyttävintä opettajana olemisessa on se, että pitäisi näyttää olevansa jaksava ja pystyvä ja ehjä ja kokonainen, ja edustaa vielä jollakin lailla tietoa, kun itsestä tuntuu, että tietää yhä vähemmän, tai ehkä että tieto ei olekaan kaikkein olennaisinta ja pelastavinta ja tärkeintä täällä olemisessa. Tuntuu ikävältä olla se, joka asettaa vaatimuksia siitä, mitä pitäisi oppia, kun samalla ajattelee, että ihan sama mitä opitte, kunhan elätte ihmisiksi, olette hyviä toisillenne ja kunnioitatte itseänne ja kaikkea elävää. Ja kaikkea. Vähät siitä, osaatteko käyttää puolipistettä oikein tai tunnetteko draaman lajit, kunhan uskallatte rakastaa.

Olen mennyt ihmeellisen jumiin tästä opetustyöstä (niin kuin taidan mennä vähän kaikesta työstä). Tai, jos ihan tarkkoja ollaan, en ajattele sitä (ainakaan enää) niin, että työllä olisi jokin ominaisuus, joka saa minut lukittumaan, vaan että työ nostaa esiin joitakin vaatimuksia, pelkoja, uhkia, tuntemuksia, joita minulla on. Oikeastaan tämä kerran viikossa -työ on ollut sopiva sitä ajatellen, että en mene aivan toiseen velvollisuusmoodiin koko ajaksi (kuten kävi jossain vaiheessa syksyä, kun olin harjoittelussa) ja ole lähinnä tuskainen ja suorittava ja odota työrupeaman loppumista. Nyt epämiellyttäviä tunteita on annosteltu siedettävämmissä määrissä; silti niiden epämiellyttävyys ja voimakkuus ovat yllättäneet.

Työ itsessään on sujunut hyvin, ja se lohduttaa. Se vahvistaa käsitystäni siitä, että tämä tuskaisuus ei johdu siitä, miten oikeasti tai tällä hetkellä suoriudun, vaan se on jäänne joistakin aiemmista suoriutumisista. Todennäköisesti joistakin, jotka eivät edes liity kouluun (jokin tällainen paniikki on sisältynyt itsenäisiin suorituksiini aina, sellaisiin, joissa on paljon itse rakentamaani; ei mikään harvinainen paniikki varmaan). Yöt ovat menneet hikoillessa: vaihdoin viime viikolla hiestä märän paidan parhaimmillaan kolme kertaa yössä. Hiki muuttuu kylmäksi, sitten palelen. Päänsärystä päätellen puren myös hampaita yhteen. Ja näen piinallisia unia. Yhdessä odotin jo, miltä kuoleminen tuntuu. Ei ihme, että hikoiluttaa.

Jotakin tapahtuu. En ole siitä peloissani, vaan oikeastaan iloinen. Toivon vain, että työkestävyyteni paranisi. Haluaisin elättää itseni ja toteuttaa joitakin unelmia. Ehkä unelmat auttavat jaksamaan työssä, antavat sille merkityksen. Olen ehkä pikkuhiljaa oivaltanut joitakin asioita, joiden haluaisin kuuluvan elämääni. Suunnistan niitä kohti.

3 kommenttia:

Tutkiva kirjoitti...

Haa, sinullakin on nykyään opetustyö. Sympatiaa, mulla on ollut kanssa kestämistä (niin kuin blogistani voi päätellä.:))

Tunnistan tuon roolin osaavana, jaksavana ja edustavana opettajana. Minulle siinä on ollut kans haastetta, itse kun haluaisin tehdä asioita lähinnä yhteistyönä, omat puutteet esilletuoden. Nyt pitäisi toimia auktoriteettina, jolla on arvovaltaa. Huh.

Olen kans ollut hermostunut työstäni ja itsekin vaihtanut yöllä paitaa. Päivisin koulussa varsinkin ennen tunteja olen tosi hermostunut ja juon paljon vettä, joka menee nopeasti myös läpi. Vähän kuin olisi juonut liikaa kahvia, jota en nykyään käytä ollenkaan.

Voimia!

Odelma kirjoitti...

Kiitos!

On jokseenkin ärsyttävää, että menee ihan sekaisin kaikista pienistäkin töistä. Mä siis opetan vain muutaman tunnin viikossa. Mutta opiksi se on vain otettava.

Opetuksesta ajattelen myös kaikilla järkevillä tavoilla: arvostettavaa työkokemusta joka tapauksessa, sisältö on omaa alaa, esiintymiskokemusta ja itsevarmuutta esittää asiansa muille, on siinä paljon hyvää. Itsensä kanssa vain joutuu taistelemaan, mutta mä en ainakaan voisi tehdä mitään jos alkaisin väistää taisteluita :)

Tsemppiä sinullekin, päiväsi kuulostavat pitkiltä, mutta varmasti opit myös paljon.

Tutkiva kirjoitti...

Kiitos tsempistä, sitä tosiaan tarvitaan! Kokopäiväisessä opettamisessa isoin haaste on ollut nimenomaan sen kokopäiväisyys, minulla se kun ollut liian kirjaimellista. Lomalta palattuani otan ykköstavoitteekseni riittävän palautumisajan raivaamisen itselleni.

Minullakin oli järkisyyt ryhtyä tähän puuhaan: halusin pois kaupasta, halusin korvaavaa tuloa kauppapalkan tilalle, työkokemusta yms. Sitten kun homma alkoi, en voinut olla sadattelematta sitä soppaa, johon olin itseni tunkenut.

Rohkaisevaa on kyllä huomata homman koko ajan helpottuvan ajan myötä. Isoin hyppäys on oppia oppilaiden nimet, sen jälkeen niihin saa ihan erilaisen kontaktin. Muutenkin mieli tottuu siihen arkeen, vaikka välillä tosi raskaalta tuntuukin.

Mielenkiintoista on ollut nimenomaan oppia uusia rooleja itselle, opettajan ja auktoriteetin rooli kun on itselle ollut varsin vieras. Yläkouluikäiset eivät ole kiitollisinta harjoitusmaastoa, saattaa nimittäin saada varsin ilkeää palautetta. No mutta haluan ajatella, että mitä haastavampaa, sitä opettavaisempaa!